13. kolovoza 2016.

Dobro je znati



Vrijeme je da se pripremim za Norvešku zimu koja će čini mi se doći mnogo prije nego sam mislio. Kažu da zna biti jako duga i depresivna. Krenuo sam zbog toga na vrijeme osigurati sebi iPTV, računalo i sve potrepštine da se ovdje osjećam u potpunosti kao kod kuće. Imao sam u Šibeniku nelošu IT opremu pa sam odlučio prebaciti je poštom u Norvešku. Nije ovdje IT oprema ništa skuplja od Hrvatske, cijene su tu negdje. Istina nisam znao detalje o visini poštarine i carini ali sam se ipak na rizik odlučio prebaciti svu tu opremu. Više me je bilo strah da se što ne ošteti u transportu. Slanje paketa koji je bio težak oko 24 kg (PC, monitor i popratna oprema) je iznosilo oko 380 kn. Došao je za dva tjedna s tim da je tjedan dana proveo na carini u Oslu. Carinu nikakvu nije bilo potrebno platiti jer se radilo o korištenoj robi. Tražili su potvrdu mailom o podacima primatelja kao o sadržaju paketa. Čim su dobili potrebne podatke u roku jednog dana roba je isporučena uz mala oštećenja pa slanje nekakve lomljive ili osjetljive tehnike nikako ne bih savjetovao transportirati na ovakav način bez obzira koliko dobro upakirali i osigurali robu. Prilikom ulaska u Norvešku dozvoljeno je unijeti do 3000 EUR. Unos pojedinih vrsta oružja i municije je zabranjen, izuzev u slučaju posjedovanja odgovarajuće norveške dozvole. Kada je riječ o unosu životinja, Norveška primjenjuje propise EU. Dozvoljeno je unijeti jednu šteku cigareta i jednu litru žestokog pića.


Dolaskom u Norvešku odmah smo uzeli njihove SIM kartice, brojeve. Po preporukama izabrao sam mrežu MyCall zbog povoljne cijene poziva prema Hrvatskoj. U tijeku je trenutno akcija koja za 160 kn mjesečno daje neloš paket s 500 min odlaznih poziva prema Hrvatskoj ili nekoj drugoj zemlji. U paket je uključeno 3GB podatkovnog prometa kao i besplatni pozivi, SMS i MMS poruke unutar Norveške. U Norveškoj je i za prepaid uslugu potrebno se registrirati što traje nekoliko minuta dok je za sklapanje pretplatničkog ugovora potreban D-broj kojeg dobijete kad se zaposlite. Onima koji dođu savjetujem ovu mrežu i paket koji je za usporedbu s našim Hrvatskim davateljima usluga mnogo povoljniji. O Hrvatskim davateljima usluga dala bi se napisati jedna "lijepa" posebna priča za koju sigurno ne bih bio dovoljan jedan post. Internet mi je uračunat u stanarinu s ostalim režijama dok otprilike mjesečni flat paketi koštaju oko 200 kn. U tom paketu imamo iPTV i brzinu surfanja oko 90/20 Mbps.
Norveška električna mreža je kao naša 230V/50Hz. Utičnice također pa ne treba nositi nikakve posebne adaptere. Struja od kad sam tu još nikada nije nestala i napon je stabilan pa se ne treba bojati za oštećenje osjetljive elektronike. Nevremena su tu rijetka a i kad se dogode nikad nisu praćena jakim grmljavinama.
Iako još nemam automobil saznao sam da se doslovno sve u prometu Norveške plaća. Cestarine, tuneli, trajekti koji su dosta česti u zapadnoj Norveškoj.
Mreža cesta duga je oko 92 000 km. Ceste u urbanim područjima većinom su izvrsne kvalitete, ponegdje van gradova možemo naići na loše ceste. Put E 6 povezuje sjever-jug Norveške i zapadnu obalu Švedske, pri čemu 50 km od Osla prelazi u regionalni put. Put E 39 prati zapadnu obalu Norveške.
Prosječna dozvoljena brzina je 60-80 km/h, a najviša dozvoljena je 100 km/h. U nekim naseljima može biti ograničena i na 30 km/h. Kazne za vožnju pod utjecajem alkohola su rigorozne. Vezivanje pojasa je obavezno, kao i posjedovanje trokuta i žutog fluorescentnog prsluka. Potrebna je vozačka dozvola (iz zemlje porijekla ili međunarodna). Preporučuje se zeleni karton.
Pomorski promet je veoma razvijen, a jug Norveške povezan je s V. Britanijom, Danskom, Njemačkom i Švedskom.


U Norveškoj postoji oko 50 naplatnih stanica. Na većini se vrši automatska naplata (prolaskom kroz stanicu), dok neke imaju trake za AutoPASS i za ručno plaćanje. Putem kreditne kartice može se unaprijed platiti određen iznos cestarine - ,,prepaid" račun (neiskorišteni iznos će biti vraćen na račun 85 dana kasnije). U tom slučaju može se prelaziti kroz sve naplatne stanice označene sa AutoPASS bez zaustavljanja. Važno je napomenuti da kreditna kartica mora važiti najmanje tri mjeseca kako bi mogla da se koristi za plaćanje cestarine online. ,,Prepaid" uplata treba da se obavi unaprijed, a najmanje tri dana prije prolaska kroz prvu naplatnu rampu. Većina naplatnih stanica u Norveškoj su automatske i vozilo prolazi bez zaustavljanja. Fotografija snima matični broj vozila, a točan iznos se automatski umanjuje s računa. U slučaju da cestarina nije plaćena ,online", može se platiti na benzinskoj postaji (pratiti znak s oznakom " KR-service"). Ako se vozilo ne zaustavi i ne plati cestarinu, u roku od tri dana biće poslat račun za naplatu. Vozila koja nisu evidentirana u Norveškoj se fakturiraju preko Euro Parking Collection plc (EPC) u Londonu.
Od siječnja 2015. godine sva teretna vozila preko 3,5 tone, bez obzira da li su norveška ili strana, moraju imati ispravno instaliranu cestarinsku oznaku, kako bi se izbjegla velika novčana kazna. Ovo uključuje i iznajmljena vozila, čak i ako su iznajmljena u inozemstvu. Vozač je odgovoran da li je takva oznaka postavljena. Inače, sama oznaka je besplatna, ali mora da se plati depozit od 200 NOK.
Ostale naplatne stanice imaju AutoPASS trake i trake za ručno plaćanje. Preporuka je da prije putovanja u Norvešku, vozači prikupe dodatne informacije na autopass.no
Norveška je generalno sigurna zemlja i ne postoje nikakve posebne preporuke u tom pogledu. Uvijek je dobro znati brojeve telefona za hitne slučajeve:
Vatrogasci: 110
Policija: 111 (samo s mobilnog telefona)
Policija: 112
Hitna pomoć: 113
Pomoć na otvorenom moru: 120

Nema komentara:

Objavi komentar